Ann-Christin Sjölander

Vårt värdefulla vatten

Ann-Christin Sjölander header image 2

Hur naiv får man bli?

23 juni, 2010 · 2 kommentarer

Stockholm den 23 juni 2010

Idag har en ny kollektivtrafiklag klubbats igenom av riksdagen. En lag som sätter bussbolagens intressen i centrum snarare än resenärernas. Framtagen av en politisk Allians, okritisk och oförmögen att ta lärdom av utländska erfarenheter.

Det blir fritt fram för privata bussbolag att erövra marknaden. Mångfalden ska segra. Konkurrens ska råda.
Det ska bli enklare för människor att resa, påstår moderaten Malin Löfsjögård.
Alla bussföretag som uppfyller vissa krav ska få köra linjetrafik. De gör bara en trafikanmälan. Det ska bädda för många fler aktörer än dem som nu finns.
”Nu ska vi få resa effektivt. Marknadsöppningen innebär nya innovativa lösningar, människor ska ha fler alternativ att välja mellan. Det här är det bästa som hänt,” påstod Malin Löfsjögård i riksdagsdebatten igår. Hon bedyrade att det inte innebär att kommersiella aktörer slår sönder den sammanhållna trafiken.
I Storbritannien avreglerades busstrafiken 1986, det vill säga släpptes helt fritt med undantag av London. Själv minns jag ett besök i staden Darlington. Där hade det varit rena rama busskriget i mitten på 90-talet. 1994 gjorde bussbolaget Stagecoach ett fräckt intåg i staden. Genom att till en början erbjuda gratis turer till passagerna konkurrerade Stagecoach hänsynslöst ut andra bolag. När det var som värst stod 15 bussar i rad i centrum och plockade passagerare. De körde alla samma turer. Det kommunala bolaget gick snabbt i graven. Sedan fick naturligtvis passagerarna betala fullt pris igen när Stagecoach tog hem segern. Stagecoach hade snart köpt upp 30 andra bolag i Storbritannien.
Stagecoach tog en tid över Swebus i Sverige men eftersom vinstmarginalen bara låg på 5-6 procent och Stagecoach krävde minst 16 procents vinstmarginal sålde företaget Swebus vidare. Swebus heter numera Nobina med 89 trafikavtal i Sverige. Företaget ägs av ett antal utländska fonder med en omsättning på cirka 4,5 miljarder kronor i Sverige.

Bara 2.30 pund för ett dagskort på den här bussen

Den engelska marknaden för kollektivtrafiken kom mycket snabbt att domineras av fem stora bolag. National Express är ett av de största. Förra året såg jag med egna ögon hur bussarna konkurrerade på Birminghams gator. Travel West Midland stod det på en buss. Den ägdes av det stora bussbolaget National Express. Bakom kom en buss från ett annat bolag. Den annonserade på bussens framruta att en dagsbiljett bara kostade 2.30 pund, över ett pund billigare än National Express. Men bakom kom ytterligare en annan buss, en skraltig rödblå buss som var ännu billigare. Folk fick åka för 2 pund.
När jag frågade Jim Chalmers och Phil Tonks på konsumentorganisationen Bus Users hur detta kommer att sluta konstaterade de:
– De små bolagen jobbar upp sig och så köps det upp av de stora, ja, så blir det säkert.

Phil och Jim

Även Graham Stevenson på fackförbundet Unites huvudkontor i London, med lång erfarenhet av bussbranschen sade:
– En av premisserna för avreglering var att bryta statsmonopolet och man tänkte sig att en massa små bussbolag skulle ge service åt de lokala samhällena. Det är löjligt – det kommer inte att hända, sa vi inom facket, ett fåtal kommer att växa sig allt starkare och det var som skedde speciellt i mitten på 90-talet.
Han berättade för mig att varje stort bolag nu hade gjort det bekvämt för sig och delat upp marknaden.
– De har sina riken och stiger inte in i varandras. Små lokala bolag försöker komma in på marknaden, de flesta har inte kapital och den kompetens som krävs. De går till och med in på marknaden frivilligt i avsikt att bli uppköpta.
I sanningens namn är det ingen konkurrens att tala om alls, avslutade han.
I Birmingham fick jag reda på att vissa turer vill bussbolagen inte köra, för de kan inte göra någon vinst på dem. Då bjuder staden in de privata bolagen att lägga anbud på mindre lönsamma rutter och dit går en del av invånarnas skattepengar. Det kan till exempel vara lönsamt att köra en sträcka mellan 9 och 19 under dagen, men däremot inte på kvällen. Den passagerare som har köpt ett kort för att åka de ordinarie turerna kan inte använda samma kort på kvällen utan måste betala en ny biljett till det bussbolag som kör då.
Det är tänkt att den nya lagen i Sverige ska ge fler resenärer i kollektivtrafiken. I Storbritannien förutom i London har resenärerna fortsatt att minska.
Facket i Storbritannien har hela tiden krävt att kollektivtrafiken ska vara i offentlig regi och det kravet står ännu fast.

Fakta: De fem stora bussbolagen i Storbritannien är Arriva, First Group, Go Ahead Group, National Express och Stagecoach.
Arriva köptes nyligen upp av det statliga Deutsche Bahn.
I Sverige är de sex största bolagen (antal bussar) i tur och ordning Nobina, Busslink, Veolia Transport, Bergkvara buss, Göteborgs Spårvägar, Arriva (enligt Bussbranschens Riksförbund)

Länk till kollektivtrafiklagens innehåll: www.sweden.gov.se/sb/d/12845/a/141066

Etiketter: Privatiseringar

2 svar hittills ↓

  • 1 Kunnig // Jun 28, 2010 kl 7:49 e m

    DB har inte köpt Arriva ännu, men styrelsen hos Arriva har rekommenderat ägarna att acceptera budet från DB.

  • 2 Ann-Christin Sjölander // Jun 29, 2010 kl 9:30 f m

    Ok, rätt ska vara rätt, tack för upplysningen och glad att du läst.
    Hälsningar
    Ann-Christin Sjölander

Lämna en kommentar