Ann-Christin Sjölander

Vårt värdefulla vatten

Ann-Christin Sjölander header image 2

De överlever inte utan vatten

6 september, 2013 · Inga kommentarer

Tankar från världsvattenveckan – del I

Bibliotek - 3053

Barn dör av brist på hygien och av smutsigt vatten. Företag dör om de inte har tillgång till vatten. Det är tillväxt och överlevnad det handlar om. Så tänker jag efter några dagar på Världsvattenveckan Stockholm.

Älvsjömässan har i sex dagar varit fylld av montrar. Här har funnits affischer på kvinnor och barn som hämtar vatten. Olika organisationer bidrar med att lösa vatten – och sanitetsproblemen i världen.
Inget grep nog tag i mig som då en man från Ghana sa till mig att kvinnor, som inte har toaletter, som går och sätter sig i det fria, är inte bara rädda för att råka ut för våldtäkt utan för ormar och vilddjur.
Det primitivaste jag har haft i Sverige är sommarens utedass vid en bondgård, där jag suttit och läst gamla Allers.

Bibliotek - 3022

Mannen från Ghana sa också att regeringen satt en gräns på 500 meter, längre än så skulle inte kvinnor och flickor behöva gå för att hämta vatten.
Vilket gigantiskt slöseri med kvinnors resurser att i stället för att vara en del av samhällsutvecklingen ska de traska efter vatten och ta hand om barn som har vattenrelaterade sjukdomar.
Bibliotek - 3020

Men det är inte bara fattiga kvinnor som söker vatten. All fler multinationella företag inser att den framtida bristen på vatten kan bli ett problem. På vattenveckan fanns Unilever, Coca-Cola, Sam Miller, Shell, PepsiCo, H & M, Nestlé, jag kan inte räkna dem alla. Företag med lite självbevarelsedrift inser att de måste lyfta vattenfrågor och bli det ”goda” företaget. Så visar de siffror på hur mycket mindre vatten de förbrukar och hur de tar ansvar för den allt akutare vattenbristen i världen.
Hur ska man förhålla sig det? Det är väl bra kan man tycka. Och så kan jag fundera: Behövs företag som Coca-Cola och PepsiCo, klarar vi oss inte utan deras drycker? Men är det inte att vara alldeles för rigid och tråkig? Och vad händer då med jobben? Om inte företagen har tillgång till vatten, då kan de inte överleva.
En indisk kvinna sa förra året på ett seminarium: Kanske vi ska ifrågasätta om vi behöver konsumera så mycket? Är kanske tillväxtbegreppet förlegat, bör vi kanske tänka i andra banor?
Om jag köper mindre kläder går det åt mindre vatten. Äter jag inte kött så sparar jag i verkligheten på vatten? Och behöver jag det där vinet, som innehåller så mycket vatten?
Fast det låter så trist att vara utan.
På Världsvattenveckan dryftas sådant som: Sanitet behöver en högre profil på utvecklingsagendan. Hur kan företagens vattenengagemang gagna samhället.
Det är helt andra nivåer än den här lilla berättelsen. Nu går jag ut i köket och tar mig ett glas vatten.

Fakta:
Världsvattenveckan anordnas en gång om året av SIWI, Stockholm World Water Institute.

1,8 miljoner människor dör årligen från diarrésjukdomar (inklusive kolera). 90 procent är barn under fem år i utvecklingsländerna.
Uttag av vatten förväntas öka med 50 procent till 2025 i utvecklingsländerna och 18 procent i de industrialiserade länderna.
Att producera ett kilo nötkött kräver 15 000 liter vatten. Ett par jeans kräver 2500 liter vatten, ett glas vin kräver 120 liter vatten.

Etiketter: Vatten

0 svar hittills ↓

  • Inga kommentarer än, du kan vara först ut.

Lämna en kommentar