Ann-Christin Sjölander

Vårt värdefulla vatten

Ann-Christin Sjölander header image 2

Vattenintresse lönsamt för företagen

5 februari, 2015 · Inga kommentarer

Företag, med framförhållning, är kloka nog att intressera sig för vattenfrågor. Inte för att de plötsligt drabbats av plötslig oegennytta. De gör det för att överleva och fortsätta att vara lönsamma.

Det är 25 år sedan den först Världsvattenveckan ägde rum. Och vem minns inte den? Mest handlade det om festyran vid vattenfestivalen, om fyrverkerier och kräftkalas på Gustaf Adolfs torg. Men det pågick också diskussioner om vattenfrågor, mest kring dricksvatten. Det kunde röra sig om 200 deltagare på ett seminarium. Vattenfestivalen försvann men Världsvattenveckan har växt och i år beräknas den locka 3400 deltagare. Veckan väcker allt större intresse bland näringslivets representanter.
Nyligen anordnade SIWI, Stockholm International Water Institute, ett seminarium med temat: Vattnet – vår gemensamma ödesfråga.
Vatten är den största globala hotet på tio års sikt, enligt World Economic Forum i Davos. Analytiker förutspår att det år 2030 kommer att bli ett 40 procentigt underskott mellan efterfrågan och tillgång på vatten i världen.I exempelvis ett land som Kalifornien behövs nära 42 kubikmeter vatten för att staten ska hämta sig från sin svåra torka, enligt NASA.
Vatten är inte bara en förutsättning för allt mänskligt liv. Utan vatten blir det ingen produktion. Utan vatten ingen energi. Det är den främsta framtidsfrågan.IMG_1115

IMG_1374
Ett klädföretag som verkligen gjort sitt för att använda vatten effektivare är Indiska. Företaget började tidigt med att rena miljöfarligt avloppsvatten från textilfabriker. Indiska har varit en av initiativtagarna till Sweden Textile Water Initiative, ett samarbete med över 30 företag som går ut på förbättra vatten – och kemikaliehanteringen inom textil – och läderindustrin främst i Asien.
Tillsammans med KappAhl och Lindex har Indiska, med stöd av SIDA och i samarbete med SIWI, utbildat leverantörer i Indien i hur de ska hantera vattnet under produktionsprocessen. Leverantörerna har kunnat spara miljontals liter vatten och personal har fått lära sig hur de ska använda vatten, energi och kemikalier på ett hållbart sätt. I Delhi, där det råder brist på vatten, minskade projektet vattenförbrukningen med 84, 5 miljoner, 6, 6 procent per år. En vinst för leverantörerna och för företagen.
Nu kan man fråga oss, varför ska vi bry oss? Här i Sverige har företagen gott om vatten.
Vattenexperten Jens Berggren, SIWI, hade på seminariet ett exempel från Schweiz. Landet inser det värdefulla med tillgång till vatten, trots alla sina glaciärer och sjöar. Chokladindustrin behöver kakao och den växer inte i Genève. Globalt är vi beroende av vattentillgången i andra länder. Bara en kaffekopp kräver 140 liter vatten, om man räknar hela produktionskedjan. En T-shirt i bomull kräver 2 700 liter.
Hela 89,5 procent av en Coca-Cola består av vatten. Coca-Cola blev världskänt, när företaget i början på 2000-talet hade en fabrik i Plachimada i Kerala i Indien och blev anklagad för att använda så mycket vatten att brunnarna torkade ut för jordbrukarna. Nu satsar även Coca-Cola starkt på att minska vattenförbrukningen. Sedan kan man för all del fråga sig om Coca-Cola överhuvudtaget behövs? Men det är en annan femma.

Etiketter: Vatten

0 svar hittills ↓

  • Inga kommentarer än, du kan vara först ut.

Lämna en kommentar